Monday, April 27, 2015

​בתוכנית סדר יום של רשת ב׳ - המרואיינים לא מוצאים קשר בין ארגוני טרור איסלאמיסטים לדוקטרינת איסלאם רדיקלי רצחני‎

מאת נעם רותם     By Noam A. Rotem
מתוך מכתב גלוי לרשת ב׳
בתוכנית סדר יום מה- 15.04.15, קרן נויבך ראיינה את פרופסור גליה צבר. סביבות הדקה ה-43:00 לתכנית, תיארה גליה, חלק מפשעי הטרור הנוראיים שמבצעת בוקו חראם, ארגון טרור ג'יהאד איסלאמיסטי קיצוני סוני בניגריה, ואמרה שאין שום קשר ביניהם לאיסלאם...

בהמשך אותו ראיון' הזכירה גליה גם את ארגוני הטרור האיסלאמיסטים- א שבאב, ואל קאעידה. כשהיא נשאלת למקורות האלימות של הארגונים הללו, היא מדברת על תסכול כלכלי, פוליטי, ומקטינה כל קשר לדוקטרינת איסלאם רדיקלי, כאיזשהו מקור לבעיה. לא משנה, שלא מעט מהטרוריסטים המוסלמים שהגיעו מהמערב, כמו גם מנהיגי הארגונים האלו, הם מבני מעמד ביניים וגבוהה עם השכלה גבוהה.

קרן נויבך, בוחרת לא לראיין מזרחנים ומומחים בנושאי טרור איסלאמי כמו ד״ר מרדכי קידר, ד״ר גיא בכור, ד״ר ראובן ברקו, ואישתו וחברת הכנסת מטעם הליכוד ד״ר ענת ברקו, רק לציין כמה מומחים בתחום, עם דיעה שונה בנושא. גם מומחים בינלאומיים מובילים וחשובים, כמו בריג'יט גבריאל ואייאן חירסי עלי, לא מצוטטים, ובכלל לא מוכרים למאזיני התכנית.

קרן נויבך, ושותפה לתכנית צ'יקו מנשה, יש להם היסטוריה ארוכה ועקבית, בלהביא מרואיינים עם הטיה פוליטית ברורה אם לא לומר בוטה, התואמת את השקפת עולמם, הנוטה שמאלה מהמרכז, ובכך הם מצנזרים דעות מהמרכז-ימין, והימין. חמור מכך, גם מצונזר מידע, שהוא קריטי ע״מ באמת להבין, לנתח נושא לעומק, ולגבש דיעה מושכלת.

ב-25 ליולי 2014 קרן נויבך בתכנית שלה, סדר יום, בנושא על התנהלות התקשורת בעת מבצע צוק איתן (https://www.youtube.com/watch?v=fozU_Dd_vzs), אמרה: ״תפקידם של המגישים יחסית מינורי״. אבל אני יכול להוכיח בצורה אמפירית שלמגישים כמו קרן נויבך, וצ׳יקו מנשה, יש קביעה מז׳ורית, לסוג הדיעות שנשמעות בתכניות הפריימטיים שלהם, כמו בדוגמה הנ״ל, אך היא רק אחת, מאלפי דוגמאות, שאפשר להביא רק מהתכנית סדר יום, לאורך השנים. כי מידי יום יש כמה בחירות כאלו בתוכנית הזאת.

למשל, לכל אורך מבצע צוק איתן (ולאחריה) ראיינו רק את הפרשן הצבאי של עיתון הארץ, שקשר בין העימות בקיץ שעבר, לחוסר התקדמות בשיחות עם הפלסטינים, ובלי שום איזכור לאמנה האנטישמית, של ארגון החמאס, הקוראת להשמדת העם היהודי בכל שטחי ארץ ישראל. אמנה שרוויה בסיסמאות הלקוחות היישר מפרקי האנטישמיות של הנאצים -- את זה לא נשמע בתכנית סדר יום , למרות שהיה מאד רלוונטי לציין את העובדות האלו בקונטקסט כזה.

תקשורת המיינסטרים הישראלית יש לה הטיה שמאלה מהמרכז. ניתן להוכיח את זה בצורה אמפירית. סדר יום היא דוגמה מובהקת להטיה הזאת.

אשמח לדבר אם מישהו אצלכם על איך אפשר להביא דיעות ותכנים מגוונים ומאוזנים יותר, גם מהמרכז-ימין, ע״מ שהמאזינים יחליטו בעצמם, בהישמע מידע ודיעות מכל הצדדים. כי החד-צדדיות הנוכחית, יש בה אופי של תעמולה אידאולוגית, שלא לומר משטרת מחשבות.

תודה מראש לתשומת לב, 
נעם רותם, 
מנהל מוצר ושיווק בכיר בהייטק,
תל אביב-יפו